Newsletter subscribe

biler

Bilen

Lagt ut: oktober 8, 2016 på 9:34 a.m.   /   by   /   comments (0)

Bil er i dag en helt dagligdags ting for oss alle. Og det har det vært i hele mitt liv og kanskje ditt liv også. Men tilbake mot krigens dager så var det ikke alle som verken hadde råd til å kjøpe bil eller ble godkjent (ja du leste riktig – godkjent) til å kjøpe bil. Frem til 1 oktober 1960 var det nemlig rasjonering på biler i Norge.

Ønsket du å kjøpe deg en bil etter krigens dager var ikke det bare å gå i butikken og kjøpe en. Den gangen måtte man ha tillatelse fra myndighetene for å kjøpe bil i Norge. På slutten av femtiårene hadde vi spesielle avtaler med svenskene, så en rekke Volvoer og noen Saaber kom inn på spesialtillatelse. Og biler fra Øst, Pobeda, Ifa, Skoda, Moskvitch – blant mange andre – ble solgt fritt.

438042fd34f9cfcffad34cd6abc9d50a

Populære biler

Alle de fire nevnte bilene fra øst var blant de mest populære bilene både før og etter opphevelsen av tillatelsen som forsvant. Før var fordi disse bilene måtte man ikke ha tillatelse for å kjøpe – det var kun de europeiske og amerikanske bilene man måtte søke myndighetene om å få kjøpe.

Etter at kravet om tillatelse forsvant var det Ford og General Motors som var de første til å etablere seg med egne importører i Norge. Men utover i 60 åra kom det flere og flere merker på markedet og det ble en hard kamp om markedsandelene.

Rally

Ford satset etter hvert ganske hardt på rally, og mot slutten av 1960 åra fikk de mye hjelp i sin markedsføring av rally stjernen Trond Schea, som vant løp etter løp for bilmerket. Ofte i hard konkurranse av Volkswagen og Porche sin stjernefører Kjell Gudim.

Og når Ford i 1963 kom med familiebilen Ford Cortina, da økte salget deres til å ta over 20 prosent av det totale norske bilmarkedet. GM var også store på det norske markedet med mellom 15 og 20 prosent markedsandel. De solgte bilene Opel og engelske Vauxhall. På dette nivået holdt de seg de fleste årene av hele 60 tallet. I 2014 var markedsandelene til Ford og Opels markedsandeler i Norge sunket til henholdsvis 5 og 2 prosent.

Verdens mest solgte bil

Verdens mest solgte bil i mange år var selvfølgelig T-Ford. Kanskje ikke så rart siden de hadde vært på markedet helt siden tidlig på 1900 tallet. Og først i 1967 ble de skjøvet ned av tronen. Da kom den også velkjente Volkswagen «bobla» boble og overtok ledelsen. En ledelse de hadde helt frem til 1997 hvor Japsene hadde fått fullt fotfeste i Norge. Det var da Toyota Corolla som overtok tittelen, verdens mest solgte bil gjennom tidene, med sine (til nå) cirka 35 millioner solgte biler.

img_4840

Mange varianter

Det har vært mange varianter av de forskjellige verdens mest solgte biler. Og det har vært mange andre bilmerker og modeller på markedet opp gjennom årene. Og la oss ikke glemme de senere årenes utvikling med hybrider og elektriske biler, også i et stort utvalg i dag.

Når kommer neste store bil revolusjon?