Newsletter subscribe

biler

Den første bilen noensinne

Lagt ut: oktober 28, 2019 på 10:49 a.m.   /   by   /   comments (0)

Den tyske oppfinneren Karl Benz blir ofte omtalt som den første som lagde en bil da han lagde en motorisert bil i 1885. Historien til bilen kan dateres tilbake til det syttende århundre. Å identifisere den første bilen som noen gang er laget, kan imidlertid være mer utfordrende. For eksempel hevder noen historikere at tidlige dampdrevne kjøretøy var de første bilene, mens andre hevder at kjøretøy med bensindrevet forbrenningsmotor er de første sanne bilene. Tilsvarende har forskjellige andre typer kjøretøy, som ofte ble drevet av damp, blitt identifisert gjennom historien. Imidlertid tillegges oppfinnelsen av den første bilen typisk to tyske oppfinnere som jobbet uavhengig på slutten av 1800-tallet. Etter å ha mottatt patent 29. januar 1886, blir Karl Benz kreditert for å ha produsert den første moderne bilen.

Tidlige eksempler på biler

Det første eksemplet på en dampdrevet bil ble oppfunnet av jesuittmisjonæren Ferdinand Verbiest i 1672. Verbiest var en flamsk astronom som flyttet til Kina i 1658 som en del av et jesuittoppdrag, og senere bygde en liten motorisert bil som var ment å være et leketøy for den kinesiske keiseren. Oppfinnelsen hans inneholdt en kuleformet kjele som brukte damp for å drive bilens bakhjul. Bilen var omtrent 2 meter lang, og selv om den noen ganger regnes som den første dampdrevne bilen, var leketøyet for lite til å føre en sjåfør.

Nicolas-Joseph Cugnot

Det første dampdrevne kjøretøyet stort nok til å frakte passasjerer ble designet av den franske oppfinneren Nicolas-Joseph Cugnot i løpet av slutten av det attende århundre. Cugnot bygde en eksperimentell artilleritraktor fra 1770 til 1771, som veide over 2,5 tonn og hadde ett tykt forhjul med to store bakhjul. Bilen kunne frakte opptil fire personer, men ble ansett for å være upraktisk av forskjellige grunner, inkludert det faktum at kjelen var plassert foran bilen, noe som gjorde det vanskelig å kjøre. Den franske oppfinneren og politikeren Francois Isaac de Rivaz bygde det første kjøretøyet drevet av en forbrenningsmotor i 1808, og den første bensindrevne forbrenningsmotoren ble installert på en skyvevogn av den tyske oppfinneren Siegfried Marcus i 1870. Siegfried lagde en 2-syklus forbrenning motor og senere en 4-syklus motor som ble drevet av bensin. Siegfried foredlet senere oppfinnelsen sin med tillegg av en bremse, clutch og styring. Wilhelm Maybach og Gottlieb Daimler bygde den første bilen fra bunnen av i 1889 i Stuttgart, Tyskland, mens Frederick Bremer laget den første bensindrevne bilen i 1892 i Walthamstow, England, fulgt av Frederick Lanchester i Birmingham, England.

Den første masseproduserte bilen

De første praktiske bilene hadde en bensindrevet forbrenningsmotor. Disse bilene ble bygget av mange tyske oppfinnere, og Karl Benzs oppfinnelse ble betraktet som den første praktiske bilen i verden. Benz erstattet hesten på en hestevogn med en motor som var i stand til å kjøre på drivstoff. Kjøretøyet hadde tre dekk og hadde et forhjul som var mindre og lettere enn bakhjulene for å sikre at bilen presterte godt i kupert terreng. Benzs motor veide rundt 100 kg, var i stand til å generere omtrent 0,75 hestekrefter, og var den mest effektive motoren på det tidspunktet. Hans første bil ble bygget i Mannheim, Tyskland i 1885, og deretter patentert 29. januar 1886. Masseproduksjon av Benzs bil begynte i 1888 etter en vellykket tur med familien fra Mannheim til Pforzheim i august samme år.