Newsletter subscribe

biler

Formel 1 historie

Lagt ut: november 3, 2016 på 6:59 p.m.   /   by   /   comments (0)

Formel 1 eller Formula One som det ofte blir omtalt som i dag stammer fra 1930-tallet. Ordet «formel» i navnet refererer til en samling av regler som alle deltakere og biler må følge, som opprinnelig også ga sporten navnet Formula A. Dette har sine røtter fra konkurranser så tidlig som på 1930-tallet, og selv da, ble det diskutert om å skape førermesterskapet, men de planene ble skrinlagt da andre verdenskrig brøt ut.

Etterkrigstiden

Etter krigen ble ideen om førermesterskap brakt til liv igjen. Og allerede første året etter krigen ble det aller første førermesterskapet avholdt. Men det skulle ta enda noen få år før det første mesterskapet skulle bli avholdt. Det skjedde i 1950 på Silverstone i England. Forut for dette hadde det vært lange og harde diskusjoner blant deltakere og bilprodusenter for å finne frem til de riktige reglene som alle kunne godkjenne. Det var mange krav og noen måtte selvfølgelig innfinne seg med kompromisser for at alt skulle bli godkjent.

Men det første F1 løpet var allerede kjørt 1 måned før regelverket ble endelig besluttet for et mesterskap. Og i løpet av dette året ble det totalt kjørt 20 løp, men det ble til slutt bare 7 som skulle bli godkjent som tellende løp i mesterskapet. Men selv om det ble kun de få løpene som ble godkjente så var i hvert fall det første mesterskapet i gang dette året.

Denne ordningen med kun utvalgte løp som skulle telle i mesterskaps sammenheng ble værende helt frem til 1983. Da ble det besluttet å kutte ut alle de ikke tellende løpene da de ikke lenger var økonomisk forsvarlig å gjennomføre. I løpet av denne perioden frem til 1983 kom det også i gang et konstruktørmesterskap. Denne tittelen tildeles den stallen som samlet flest poeng i løpet av en hel sesong.

Utvikling i rasende fart

Utviklingen av bilene var alle sin hovedprioritet. Men det var et stramt regelverk som måtte overholdes, men det hindret ikke konstruktørene av bilene og modifisere og endre detaljer i enhver sammenheng på bilen. De søkte alle høyere toppfart, bedre kjøreegenskaper, bedre veigrep og bedre aerodynamikk. Utviklingen og endringene her skjedde i en rasende fart. Og Formel 1 på 70 tallet var ifølge mange den vanskeligste perioden innen motorsporten noensinne, sett fra et konkurranseperspektiv.

I f.eks 1971 Grand Prix på Monza banen i Italia, var det så lite som to tiendedeler som skilte den første og den fjerde bilen. Utrolig jevnt altså!

Utviklingen gikk nå så raskt at arrangørene til slutt trekke følte seg tvunget til å sette på nødbremsen. Bilene gikk rett og slett for fort. Farene var så store at risikoen var ikke lenger verdt innsatsen. Mot slutten av 1988 sesongen fikk vi kanskje den største og mest betydningsfulle avgjørelsen av arrangørene av Formel 1. De forbød turboladere i motorene. Dette medførte betydelig mindre motoreffekt, men hadde også en meget viktig positiv effekt – økt sikkerhet for førerne.

Minneverdige øyeblikk

Listen over minneverdige øyeblikk fra Formel 1 gjennom årene kunne vært meget lang. Men jeg har kun satt opp de aller mest minneverdige øyeblikkene:

• Den mest minneverdige kampen i Formel 1 sirkuset må være alle kampene i slutten av 80-tallet mellom Alain Prost og Ayrton Senna.

• Ayrton Senna krasjer og dør i 1994

• Niki Lauda stiller til igjen i 1976, bare seks uker etter å ha lidd alvorlige brannskader da hans Ferrari tok fyr.

• Ronnie Pettersson suksesser og tragiske død i 1978