Newsletter subscribe

biler

Norske bilmerker

Lagt ut: november 28, 2016 på 8:28 a.m.   /   by   /   comments (0)

Bilmarkedet har aldri blitt oversvømt av norske bilmerker. Det er ikke veldig mange å ta av heller selv om det er noen få. Men Norge som land har hatt mange gode ideer og produksjonsmuligheter – men dessverre har ingen hatt den helt store suksessen. Kjapt opptelt så er det 6 forskjellige merker eller modeller som har blitt produsert i Norge gjennom historien.

Norge kunne ha vært blant de aller første til å produsere eller å lage en bil. Paul Henning Irgens drømte om å lage en motorisert drosje til en utstilling. Dette skjedde et av de første årene etter 1880. Dette kan sies å ha vært starten på norsk bilhistorie. Men på grunn av pengeproblemer og pengemangel ble aldri denne ideen realisert. Og Carl Benz var suverent den første i verden til å lage en bil cirka år 1880.

images

Bjerring

I tiden som gikk, har det vært mange utprøvninger og tester for å kunne lage en bil. En kortlevd, men god idé kom fra Automobilverkstedet på Gjøvik. Her hadde H.C. Bjerring en idé om å skape en bil som var skreddersydd for norske værforhold. Bilen hadde egen snøplog og to av hjulene kunne byttes ut med meier. Totalt ble det produsert kun 6 biler her.

Mustad

Selv om det aldri har vært noe å si på pågangsmotet, kreativiteten og interessen for biler i Norge, så er det ikke mange kjente norske bilmerker på markedet i dag. Det har dog vært gode forsøk. Som Mustad-bilene. Det var den bilinteresserte forretningsmannen Hans Clarin Hovis Mustad som tok initiativ til produksjonen av to eksemplarer av Mustad-bilen. Den første, som ble produsert i 1917, gikk under navnet «Giganten», og grunnen var at bilen hadde seks hjul og i det hele tatt var svært stor. Bil nummer to, som ble produsert i 1935, gikk under navnet «Egoisten», og grunnen var at denne bilen, i motsetning til «Giganten», var en veldig smal bil med plass til bare en person på setet.

Geijer

Geijer var et norsk bilmerke som ble produsert i omtrent 25 eksemplarer mellom 1923 og 1930. Bilen ble produsert av selskapet C. Geijer & Co’s Bilfabrik A/S i St. Halvards gate 35-39 i Oslo.

Troll

På 50-tallet kom «Troll», og dette er kanskje den mest kjente bilen fra Norge, hvis man ser bort ifra Il Tempo Gigante. Troll hadde potensial til å kunne klare seg, og det var høye ambisjoner om å produsere 2000 Troll-biler i året. Troll-bilen hadde et karosseri som var fremstilt av glassfiberarmert polyester, noe som gjorde bilen var mer enn 130 kilo lettere enn tilsvarende biler. Glassfiberen hadde også den fordelen at den ikke rustet, og produksjonen var enklere. I tillegg var det ingen andre biler som benyttet seg av dette materialet på denne tiden. Dessverre gikk selskapet konkurs etter at det bare ble solgt 15 biler på det norske markedet i 1958. Grunnen var at Norge hadde inngått en avtale med Øst-Europa om å kjøpe biler som var produsert der, i bytte mot at de kjøpte fisk fra Norge. Siden myndighetene hadde gjort det klart at de ikke på noen måte kom til å støtte produksjonen av Troll, trakk dessverre alle investorene seg.

20286_10151267424603390_432475300_n1

El-biler

El bilene Think og Kewet hører også med i norsk bilhistorie, men de vil få en egen artikkel litt senere.