Newsletter subscribe

biler

Porsche 911

Lagt ut: februar 16, 2017 på 10:38 a.m.   /   by   /   comments (0)

2014 og 2015 var stjerneår for Porsche i Norge skal vi tro media. Da ble det solgt mye mer biler enn tidligere og resultatene økte kraftig for importøren. Men kjenner du til hva Porsche egentlig er og hvor lenge den har vært blant oss? Det var mye lenger enn hva jeg var klar over i hvert fall! Og det er etter hvert blitt ganske mange varianter av Porsche. Her kommer litt historikk rundt denne edle gamle bilen;

Historikk

Porsche 911 er en sportsbil produsert av den tyske bilfabrikanten Porsche. 911 er produsentens mest kjente modell, og har vært i produksjon siden 1964, men har undergått kontinuerlig utvikling hele tiden.

Porsche 911 ble lansert som 901 på den internasjonale bilmessen i Frankfurt am Main i 1963. På grunn av Peugeots enerett på «0» i bilmodellnavnet, som for eksempel Peugeot 505, valgte Porsche å kalle den 911 isteden. 911 fikk 2 liters (1991 cm3) luftavkjølt boksermotor montert bak på 130 hk, med maks omdreininger på 6200 rpm, og vekt på 1000 kilo. Luftmotstanden var på Cx=0,38. Motorutgavene ble raskt utviklet fra to liter til 2,2 og 2,4 liter. 911 ble designet av Ferdinand Porsches sønn Butzi, men det var Ferdinand som tegnet selve chassiset. 911 regnes fortsatt i dag som verdens mest legendariske og mest kjente sportsbil, selv over 50 år etter at den først så dagens lys. I 1975 presenterte Porsche for første gang 911 Turbo. Porsche brukte den eksisterende tre liters luftkjølte motoren og satte en turboenhet på den slik at effekten økte kraftig. 911 Turbo har siden vært Porsches flaggskip. I motsetning til de fleste andre sports- og personbiler har 911 motoren montert bak, noe som er et av dens, og Porsches, kjennetegn. I 1997 kom 911 for første gang med vannavkjølt motor. Denne modellen har fabrikkbetegnelsen 996. Fortsatt sekssylindret boksermotor, men på hele 300 hk.

991 generasjonen 911 Turbo yter 520 hk ved 6000-6500 omdreininger, bruker 3,2 sekunder (Sport+) fra 0-100 km/t, og har topphastighet på 315 km/t. Den har en reell toppfart på 330 km/t. Linjene er trukket tilbake til og inspirert av 993, som er Porsches siste luftavkjølte 911. 911 Turbo S (991 gen) med 560 hk er Porsches raskest akselererende serieproduserte 911 noensinne (2012) har en fabrikkoppgitt 0-100 km/h tid på 3,1 sekunder. Den forrige modellen av 911 Turbo S hadde ofte bedre tider enn de fabrikkoppgitte, derfor kan man også regne med at denne generasjonen også har det. Når det kommer til toppfart er 911 GT2 RS (612 hk) den 911-modellen med høyest toppfart så langt (2012) med oppgitt toppfart på 330 km/t, i praksis ofte oppnådd høyere.

I 2011 kom begynnelsen på arvtakergenerasjonen til 997-generasjonen, nemlig 991 generasjonen av 911. Innstegsmodellen 911 Carrera ble lansert med en boksermotor på 350 hestekrefter, og en 0-100km/t tid på 4,4 sekunder (med PDK-girkasse, sport+).

Varianter

911 finnes både i kabriolet, targa og coupevarianter og med 2-hjulstrekk og 4-hjulstrekk. Alle 997-generasjon 911 Turbo varianter har 4-hjulstrekk som standard. 911 er dessuten regnet som en av de mest driftssikre og pålitelige bilene på markedet i dag, med mer enn 70% av alle produserte Porsches fremdeles på veiene (ifølge Porsches nettsider).

Sammenlignet med Ferrari og Lamborghini har 911 Turbo ofte færre hestekrefter, men oppnår likevel ofte samme/bedre akselerasjon (men ofte noe lavere toppfart).