Newsletter subscribe

biler

Ariel Atom V8

Lagt ut: februar 6, 2017 på 10:20 a.m.   /   by   /   comments (0)

Selv om jeg nå har en familie med barn involvert, er det fortsatt interesse for biler. Selv om jeg ikke kan bli involvert så mye som jeg kanskje har lyst. Familien kommer tross alt først og dermed større prioritet over noen «leker» som jeg ønsker meg. Hvor skulle jeg f.eks. installere et barnesete dersom jeg kjøpte meg en Ariel Atom V8, en to-seters åpne sportsbil bygget i England. Første gang jeg så denne bilen var på Top Gear, når de testet bilen på deres testbane med sjåfør Stig. Av det jeg så ble jeg virkelig imponert, men jo mer jeg tenkte på det jo mer sugen ble jeg på selv å test kjøre en bil av dette kaliberet, og i drømmene mine å eie en slik bil. Kun bygd for å kjøre hardt og fort!

Lovlig kun på bane

Hvis vi tar en nærmere titt på Ariel Atom, ser vi ved første øyekast at dette er en bil som er bygget for banekjøring. All unødvendig vekt er fjernet. Det er kun et chassi av rør, ingen dører, ingen vinduer og så lett som mulig. Legg så til en V8-motor, og du får et monster av en bil som utfører som ingen andre kan gjøre. Den har blitt vurdert som den raskest akselererende bil på jorden, takket være sin lave vekt og det at bilen har litt over 500hk. Akselerasjon fra 0-100 km / t skjer på under 2,5 sekunder og er derfor raskere enn alle de store bilmerkene i markedet. Men det koster. Ariel Atom V8 er nå pris-satt til cirka $ 200 000 som tilsvarer rundt 1,8 millioner norske kroner. Dette er omtrent det en ett år gammel Lamborgini Huracan koster. Den er verdtsatt brukt til cirka 1,8 til 2 millioner kroner.

Nå er ikke dette en bil med masse «dilldall» montert inn i bilen. Bilen er ikke full av diverse sensorer rundt bilen, det er ikke noen monster stereo, ikke seter i beste skinn, ikke noe design interiør i dashbordet osv osv. Bilen er bygget med én ting i tankene, og det er å bli kjørt, og kjørt fort! Og på dette området leverer bilen alt det skal være og mer. Er det kjøreglede og en bil som jobber for og med deg når du sitter bak rattet. Ikke en masse dataprogram som hindrer bilen fra å skrense, aktiv stabilisering eller andre programmer for å styre alt – da er dette utvilsomt den rette bilen. Her er en bil som er bygget for å kjøre, og man må være en aktiv sjåfør for å få bilen til å gjøre hva du vil.

Ikke for norsk klima

Ulempen med en bil av denne type er at den ikke er særlig tilpasset det norske klimaet. Det kan bli noe kjølig når man kjører en åpen bil uten dører, vinduer eller tak for den saks skyld. Så det er kun en meget kort periode på sommeren man kan benytte denne bilen i Norge. Men etter å ha sett den bli testet av Top Gir, da fikk jeg virkelig interessen for å prøvekjøre bilen selv. Når Top Gir testet bilen så viste det seg at dette var den raskeste bilen de noen gang hadde testet. Langt foran andre raske sportsbiler som Pagani Zonda, Koenigsegg, Lamborgini eller Ferrari.

Nedenfor finner du et filmklipp fra et annet TV-program, Fifth Gear. Se på klippet og nyt!