Newsletter subscribe

biler

THINK del 2

Lagt ut: januar 13, 2017 på 4:23 p.m.   /   by   /   comments (0)

Think ble grunnlagt i 1991 og varte i 20 år. Det kom flere modeller på veien, men det var ingen som virkelig ble en salgssuksess. Den mest kjente modellen ble bilen Think City, en elbil med plastkarosseri produsert på fabrikken i Aurskog. Senere ble alt flyttet til Selskapet Valmet Automotive i Nystad i Finland. A306 modellen hadde en toppfart på 110 km/t, en rekkevidde på 180 km, og var i produksjon fra 2008 til 2011. A266 var i produksjon til 2002.

Think City 2007 med nye batterier

Think City har et Zebra-batteri som gir dobbel så lang rekkevidde som NiCd-teknologien til forgjengeren, og med halve vekten. Det er sikkert, resirkulerbart og relativt miljøvennlig sammenlignet med alternativene. Det trenger ikke vedlikehold, og har en rekkevidde på ca. 160 Kilometer ved blandet kjøring. Batteriet bruker smeltet kloroaluminat (NaAlCl4) og smeltet natrium. Et Zebra-batteri trenger vanligvis å bli ladet mer eller mindre konstant for å være klar til bruk. Batteriet taper seg 10% i døgnet dersom laderen ikke er oppkoblet. Dette fører til at batteriet vil gå tomt etter 10 dager, og miste arbeidstemperaturen på 260 grader Celcius. Dersom dette skjer trenger batteriet en oppvarmingsprosess som kan ta opptil 30 timer for å restaurere temperaturen inne i batteripakken.

Think City leveres nå også med et litium-ionbatteri. Batteriet har en rekkevidde på 160 kilometer, og lades på samme måte som Zebra natriumbatteriet. Litiumbatteriet sies å ha en noe lengre levetid enn Zebra, men er dog noe mer følsomt for kulde. Dersom bilen blir stående ute i minusgrader kan man risikere å miste 20 til 30% av kapasiteten.

Begge batteriene til Think City kan lades på både 10 og 16 ampere. Ved å lade på 16 ampere oppnår man en noe raskere ladetid. Bilen bruker da 7,5 timer på å lade 0-80%, og 10 timer fra 0-100%.

Think Citys batterier har 5 års garanti, eller 100 000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Zebra natriumbatteriet sies å ha en levetid på 6-7 år før det må byttes. Dette koster per i dag ca. 80 000,- kroner.

  • Think City 2007
  • Kjørelengde
  • 160 km
  • Toppfart
  • 110 km/t
  • Akselerasjon, 0-50km/t
  • 7 sek
  • Lengde
  • 3140 mm
  • Bredde
  • 1640 mm
  • Høyde
  • 1560 mm
  • Økonomi

I henhold til europeisk standard for elbiler har man 70% lavere driftskostnader enn ved bruk av en bil med standard forbrenningsmotor. Grunnen er statlige insentiver, rimeligere forsikring og lave servicekostnader. Elektriske biler har svært få bevegelige deler som krever service. Det koster ca. 20-25 kroner å lade en Think City.

Sikkerhet og design

Think er bygget med en solid stålramme som er designet for å bryte sammen ved en kollisjon, så kraften til dels blir absorbert og til dels styrt ut under bilen. Den kommer med doble kollisjonsputer foran og beltestrammere.

Think City leveres med ABS-bremser.

Utenpå stålrammen er det plastkarosseri. Dette er laget av gjennomfarget plast, slik at riper ikke synes. Alle skader kan lett varmebehandles, så bilen er billig og enkel å vedlikeholde. Den er laget av 16% resirkulerte materialer, og er 95% resirkulerbar. Dette gjør bilen miljøvennlig.

Priser og utmerkelser

I 2003 vant Think miljøprisen Glassbjørnen i kategorien økodesign. Glassbjørnen deles ut av GRIP – stiftelsen for bærekraftig produksjon og forbruk.

Selskapet ble tildelt Norsk Forms Hederspris i 2008.

https://no.wikipedia.org/wiki/Think_(bil)