Newsletter subscribe

biler

THINK

Lagt ut: desember 5, 2016 på 11:28 a.m.   /   by   /   comments (0)

Think ble grunnlagt i 1991 og varte i 20 år. Det kom flere modeller på veien, men det var ingen som virkelig ble en salgssuksess. Den mest kjente modellen ble bilen Think City, en elbil med plastkarosseri produsert på fabrikken i Aurskog. Senere ble alt flyttet til Selskapet Valmet Automotive i Nystad i Finland. A306 modellen hadde en toppfart på 110 km/t, en rekkevidde på 180 km, og var i produksjon fra 2008 til 2011. A266 var i produksjon til 2002.

Historie

Firmaet ble stiftet i 1990 under navnet Pivco. Pivco hadde sin produksjon i Stanseveien, Groruddalen i Oslo. Pivco utviklet sin første prototypserie, PIV2, ferdig til OL på Lillehammer. PIV3, også kalt City Bee, ble den neste prototypserien. Denne ble produsert i om lag 120 eksemplarer, og deltok blant annet i et Station car prøveprogram i nord-California. Den ble også utprøvet i omfattende omfang i Norge, og var blant annet tilgjengelig en tid som utleiebil hos Statoil.

 

Prototypeserien PIV3 hadde en del mangler, og var ikke nok utviklet til å kunne produseres i større antall. Man satte i gang et stort utviklingsprosjekt for å utvikle en bil som oppfylte alle krav og var egnet til serieproduksjon. Dette arbeidet tok mer tid enn forventet, og kassen ble tømt.

pivco-piv3

Pivco ble så kjøpt av Ford i 1999, som satset de nødvendige midler for å gjøre bilen ferdig. Think City, som den nye modellen ble hetende, ble satt i serieproduksjon. Over 1 000 biler ble produsert og sendt rundt i verden. Men da California endret sine regler fra nullutslipp til lavutslipp tillatt på biler stanset nesten produksjonen av Think modellen hos Ford.

Think uten Ford

Virksomheten ble derfor trappet kraftig ned, og solgt i januar 2003 til det sveitsiske selskapet Kamkorp Micro Electronics, som er eiet av forretningsmannen Kamal Siddiqis. Det ble deretter arbeidet med utviklingen av en mikro-buss for bruk i byer. Prototyper ble utviklet, men kjøretøyet kom ikke i salg.

Denne virksomheten ble slått konkurs 28. februar 2006. 9. mars ble boet til Think Nordic kjøpt opp for 14 millioner kroner av en gruppe norske investorer, hovedsakelig Inspire AS registrert på Høvik, men også Jan Otto Ringdal og en del ansatte i Think.

Ny Think modell

I februar 2007 ble den nye Think-modellen lansert, men produksjonen kom ikke i gang på grunn av kapitalproblemer. I to emisjoner i 2007 fikk selskapet inn 520 millioner kroner i frisk kapital, noe som la grunnlaget for en internasjonal satsing. I 2008 hentet den norske elbilprodusenten inn Richard Canny som sjef i selskapet. Australieren Canny har 25 års fartstid i Ford bak seg. 20. desember 2008 ble det meldt at både Think Global og datterselskapet Think Technology ble satt under offentlig administrasjon. Selskapet hadde behov for ytterligere 200 millioner kroner og fikk det meste av det og et påfølgende lån av sin batteriprodusent Ener1.[2][3] Produksjonen ble i desember 2009 flyttet fra Aurskog-Høland til Finland.

thinkox_004

28 September 2010 tok Barry Engle over som CEO i Think. Daværende CEO Richard Canny flyttet tilbake til USA for å jobbe med Think sin oppstart av produksjonsfasiliteter i Indiana. Think Global Pressemelding

Produksjonen av Think ble stanset i mars 2011, og i mai 2011 begjærte Think seg selv konkurs. Think har et heleid datterselskap i Michigan, USA. Den russiske entreprenøren Boris Zingarevich opplyste i juli 2011 at det skal være mulig å gjenoppta produksjonen av Think i 1. kvartal 2012. Selskapet skal da hete Electric Mobility Solutions AS.