Nyhetsbrev abonner

biler

Bilens opphav har blitt helelektrisk

Bilens opphav har blitt helelektrisk
Postet: februar 24, 2021 kl. 10:27 a.m.   /   by   /   comments (0)

Bilmerket Ford har en historie som strekker seg helt tilbake til 1800-tallet, da bilindustrien så dagens lys. Den har nå kommet med den helelektriske modellen Ford Mustang E-Mach, og er til salgs i Norge. Det er ganske utrolig å tenke på hvilken historie dette bilmerket har vært gjennom, og hvilken posisjon den har i dag. Det er ingen selvfølge at Ford skal fortsette å dominere markedet i Europa, men den nye elbilen har virkelig mange fordeler som passer for norske bilister. Konkurransen er stor, spesielt på nisjen elbil. Les videre om du vil finne ut av noe Mach-E har å by på.

Førerassistanse

Med Ford sin førerassistanse kan man velge et aktivt eller moderat kjøresett, alt etter din egen komfort. Man kan montere motordur for en mer autonom kjøring. Innstillingene bestemmer man selv, det er bare å sette i gang.

Med adaptiv fartskontroll lærer bilen deg å kjenne og regulerer samtidig avstanden til bilen foran deg. Denne funksjonen hjelper deg også å holde bilen i riktig posisjon på veien i forhold til fartsstriper og dosering. Med kollisjonskontroll vurderer bilens dataprogram hele tiden veien og trafikken. Den vil analysere hvilke farer som kan skape kollisjoner, med tanke på myke trafikanter. Med aktiv bremsekontroll, får man hjelp i uforutsette situasjoner. Funksjonen hjelper føreren med å parkere. Det kan for eksempel være ved lukeparkering. Da vil den kunne parkere helt av seg selv, uten at føreren foretar seg noe. Kameraet kan fokusere i sirkel og bruker sensorer for å parkere perfekt.

Blindsonekontroll

Blindsoner er farlige på veien og E-Mach har sensorer som registrerer kjøretøy i nærheten. Dersom man skulle glemme å se etter kommende biler, vil Forden signalisere dette. Når man kjører bilen i byen, vil den kunne lære seg å kjenne den aktuelle farten. Dermed slipper man å tenke for mye på rød-lys soner. Den tilpasser en fart slik at man vil stoppe minst mulig opp, noe som sparer batteritid og slitasje.

Underholdning og navigering

Ford Mustang E-Mach er utstyrt med et system kalt Sync 4A. Her kan man finne spillelisten eller planlegge kjøreturen mer nøyaktig. Trafikkmeldinger og mye annet vil dukke opp. OTA-systemet sørger for digital oppdatering av veikart og vedlikehold av bilens data.

Spesifikasjoner

I Norge selges denne som en elektrisk SUV fordi den har en rekke egenskaper som gjør at den passer for det norske klimaet. Her er noen spesifikasjoner: 99 kWh batteritid; opp mot 600 km rekkevidde; motorkraft 150 kW; toppfart 200 km/t; ladetid 38-45 min; 5 seter og 1420 liters bagasjerom; hengerfeste.

Hvorfor velge Ford Mustang Mach-E?

Det er noe spesielt med å kjøre en bil som Mustang. Dette er sportsbilen og muskelbilen som er karikert i utallige filmer og serier opp gjennom tidene.  Den er bakhjulsdrevet og hissig. Dette er en bil som virkelig kommer seg fram i trafikken på en solid og trygg måte. Den har virkelig god rekkevidde selv på kalde dager i Norge. Her får man plass til hele familien og litt til.